tisdag 3 mars 2015

Jag kommer inte sakna Fiske..

Då var första tentan i kursen skriven och jag har fortfarande lite ont i käkarna eftersom jag bet ihop dem av koncentration i över 3 timmar.

Sedan jag öppnade John Fiskes bok "kommunikationsteorier" har jag undrat vad jag ska med dess kunskap till. Varför ska jag veta vem som kom på att ett meddelande går mellan en sändare och en mottagare och att svårigheterna att tolka eller sända meddelandet kallas brus?

 Efter tentan förstår jag dock lite bättre - det måste handla om att, kommunikatörer emellan, helt enkelt använda samma språk. Jag har i och för sig aldrig stött på någon som uttryckt sig "Graden av entropi i den här bilden är för uppseendeväckande" eller "låt oss se det denotativt"....men kanske sådana samtal sker bland yrkesverksamma för att underlätta arbetet, vad vet jag. Som musiker vet jag att ett gemensamt språk och gemensam terminologi är en förutsättning för att kunna kommunicera, kanske är det samma sak med kommunikation. Jag vet inte, men jag ska ta reda på det!

Den andra boken vi har som kurslitteratur, "Engage!" av Brian Solis, är däremot väldigt intressant och kommer med mycket nyttig information om PR och det rådande medielandskapet. Den typen av kunskap är sådan som jag kan applicera på min verklighet här och nu, vilket gör den betydligt mer lättläst.

Innan man spelar en stycke av Bach kan det vara bra att öva sig i musikteori. Jag tröstar mig med att Fiskes bok måste ha varit någon form av plattform för vidare studier, jag kommer dock inte sakna den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar