onsdag 11 mars 2015

Känslosam reklam är effektiv



Hur många av oss har inte suttit och fält en tår till en fin reklamfilm? Nu senast satt jag och kikade på "Love has no labels" (länk nedan) och lipade som ett barn eftersom det grep mig så! Jag kikade naturligtvis på vem avsändaren var i och med detta eftersom jag var nyfiken på organisationen. Det här är ett lysande exempel på den typ av marknadsföring som verkligen fungerar idag - det heter Content Marketing. 

Patrik Lundberg skriver i sin blogg (länk nedan)  att reklam som bringar fram känslor faktiskt är mer effektiv. Dels för att majoriteten av de beslut vi fattar är utifrån emotionella resonemang och dels för att chansen att konsumenter kommer ihåg budskapet i reklamen ökar. Idag finns det ett sådant utbud av reklam att bruset blir allt för stort och vi förbiser all den reklam vi utsätts för online, vi filtrerar helt enkelt omedvetet bort den. Därför behöver företag hitta andra sätt att nå sina konsumenter. De behöver också se över strategierna för innehållet och inte pusha för kortsiktiga vinstmål och erbjudande utan se till långsiktigt relationsbyggande. Denna typ av marknadsföring kallas för pull - marknadsförings eller Content Marketing och betyder kortfattat att innehållet i reklamen är av så stort värde för konsumenten att denne själv letar upp och delar materialet. Vem har inte sett Van Dammes episka split eller Zlatans tatuerade kropp - lysande exempel på denna typ av marknadsföring som verkligen blir virala succéer och delas världen över i och med sociala mediers räckvidd. 

Referens:
Patrik Lundbergs blogg
http://patriklundberg.com/2014/01/09/varfor-ar-kanslosam-reklam-mer-effektiv/

"Love has no labels"https://www.youtube.com/watch?v=PnDgZuGIhHs

1 kommentar:

  1. Verkligen helt fantastisk reklamfilm, berörde även mig otroligt mycket! Tycker du tar upp ett väldigt intressant ämne... marknadsföring och reklam finns runt oss hela tiden, vissa gånger passerar man den obemärkt och är praktiskt taget immun mot budskapen som omger oss, andra gånger inte. De gångerna de faktiskt berör det är då de som utformat marknadsföringen verkligen lyckats. Med en stigande konkurrens och flertal mediekanaler kan det ju inte vara lätt att få fram sitt budskap på ett sätt som verkligen sätter spår. Jag tror fler företag bland annat använder Instagram som marknadsföringsverktyg för att just som du beskriver, frambringa känslor och koppla ihop varumärket till en livsstil och bygga en relation med kunden på lång sikt. En annan reklam som verkligen berörde mig och arbetar med content marketing och känslor är Barncancerfondens reklam från tunnelbanan. https://youtu.be/064ipuBiWDg

    SvaraRadera