måndag 13 april 2015

Vett och etikett i sociala medier

Precis som i det verkliga livet väljer företag att synas i olika typer av forum som gynnar dem och ger affärsmöjligheter. Att gå på frukostmöten och after work hör till näringslivets plattformar för att nätverka och dela ut visitkort med kontaktinformation. På de sociala nätverken på internet är det på samma sätt...eller?

Jag har funderat på om alla företag verkligen gynnas av att ha Instagram, Twitter och Facebook etc. och har kommit fram till att företag och verksamheter som vill äntra de sociala kanalerna och dra nytta av dess fördelar bör veta vad de ger sig in på. Dels kräver dessa forum en enorm transparens, ärlighet, öppenhet och framförallt engagemang. Väl ute på de sociala plattformarna förväntar sig intressenterna uppdateringar och svar på kommentarer. Att använda sociala medier som passiva hemsidor är fel strategi och kan missgynna relationen till ett företag. Den "sociala finessen" i nätverken försvinner.

Många företag använder t.ex. Facebook som en sida att visa upp sin kontaktinformation på då Facebook har en stark sökmotor och hamnar högt upp i träffar på Google. Jag kan dock tycka att det är lite fel då förväntningarna på företags interaktion ökar ed tiden. Jag som konsument vill inte ställa en fråga på Facebook och få svar på den en månad senare. Jag förväntar mig ett snabbt svar. Jag förväntar mig att Facebooksidan representeras av någon faktisk person och att sociala nätverk är en tvåvägskommunikativ plattform. Därför anser jag det höra till god vett och etikett att som företag tänka igenom strategin för sociala nätverk och vilka resurser som krävs. Det är ju ett lysande tillfälle att skapa goda relationer med enkla medel.

På frukostseminarium och After Work går jag inte och lämnar ut en massa visitkort utan att interagera, svara på frågor och vara social. Då uppfattas jag oförskämd. Det samma gäller på sociala medier som bygger på just socialisering. Så d så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar